11 Ekim 2011 Salı

Bir Vicdan Sorunu/Hrant Dink*


1915'in Ermeni milleti üzerindeki etkisi yadsınamaz.Hiçbir Ermeni'nin o tarihi unutabileceğini zannetmiyorum.Türk kavramının Ermeni kimliğinde ciddi bir şekilde belirleyici etkisi olmuştur.Ama Türkiye'de kalanlarla gidenler arasında önemli bir fark var.Diasporadakiler için Türk kavramı bir zehir gibidir.Onu hasta kılan ve iyileşmemesini sağlayan bir olgudur.Bu olguyu kimliğinden uzaklaştırmadıkça sağlıklı olamaz.O yüzden onlara şunu öneriyorum:İçinizden atın Türk kavramını,onun yerini başka şeylerle doldurun.Mesela bir Ermenistan devleti var,kendinizi ona odaklayın ki kimliğinizden boşalan yeri daha sağlıklı bir şey doldurabilsin.Türk olgusunun diasporadakilerde nasıl bir zehir etkisi varsa,Türkiye'de kalanlar için de panzehir etkisi var.Çünkü onlar gittiler,Türklerle birlikte yaşamadılar;bizse Türklerle beraber yaşıyoruz.Adam gibi Türkler bize panzehir oldu.

Diasporadakilere artık Türklerle ya da Soykırım'la uğraşmayın diyorum.Sizin tarihiniz Türkler kabul edince mi gerçek olacak?Benim tarihimden şüphem yok.Soykırım'ın tanınması,tanınmaması gibi sorunum yok.Bu insan haklarına bakış açısıyla ilgili bir sorun,bir vicdan sorunu.Benim sorunum değil,ben tarihte başımıza ne geldiğini çok iyi biliyorum.

Bu konu,1924'ten itibaren tabu hale getirildi.Türklerin birçoğuna seksen yıl boyunca,"hayır,Ermeniler bizi kesti" diye öğretildi.İnsanlar ne öğrendilerse onu savunuyorlar.Alternatif bilgilerin özgürce dolaştığı,Ermeni tezlerinin özgürce ifade edildiği,herkesin bilgilenme hakkını özgürce kullandığı bir sürece ihtiyacı var.Türkiye kendi demokratikleşme süreci içerisinde kendi kararını verir.Türkiye'deki insanlar gerçek bilgiye ulaştıkları zaman vicdanlarını konuşturacaklardır.Benim için herhangi bir devletin parlamentosunun aldığı Soykırım kararının bir önemi yok...


*Hrant Dink,Bir vicdan sorunu;Nokta Dergisi,"Soykırım İddiaları Siyasi Amaç Olmaktan Çıkacak...",Haber Merkezi,23/1116,22-28 Kasım 2004,s.[40].

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder